Blindman. Володимир Гавриш, Андрій Беницький

 
blindman

Blindman (Володимир Гавриш, Андрій Беницький)
Мова: українська
2019

 

Інклюзивний проект Blindman x IST Publishing 

Blindman — комікс про незрячу людину. 
Автори проекту — Володимир Гавриш, Андрій Беницький — створили візуально-тактильний простір, у якому рельєфні форми та шрифт Брайля оповідають особисту чутливу історію та занурюють усіх охочих у незвичайну для повсякденного досвіду знакову систему.

Проект існує у трьох різних форматах: 

книжки-коміксу для камерної взаємодії;
постерів для інтеграції в освітні та інклюзивні музейні програми по всій Україні;
гіпсових рельєфів з аудіосупроводом для представлення у виставковому просторі.

Куратор проекту: Борис Філоненко
Організатор проекту: Благодійний фонд «Мистецький Арсенал»
Реалізовується за підтримки Українського культурного фонду

blindman.jpg

У 2018 році графік Володимир Гавриш і сценарист Андрій Беницький створили короткий комікс про незрячу людину, яка торкається стіни й відчуває коливання звукових хвиль, що йдуть зсередини, розходячись по поверхні. За сюжетом, через тактильний контакт герой сприймає спочатку гармонійні звуки, потім дисгармонійні (коли сусіди пересувають меблі у помешканні по той бік) й у підсумку доходить до переживання складного звукового простору, де знаходиться місце різним типам звуку. Вперше комікс з’явився як конкурсний проект для міжнародного фестивалю коміксів Fumetto 2018 (Люцерн, Швейцарія), з темою року «Enough» (англ. — Достатньо). На фестивалі робота Гавриша і Беницького потрапила в короткий список з десяти проектів.

Після конкурсної виставки комікс вийшов за межі чотирьох сторінок й продовжує розвиватися як інклюзивний книжковий і виставковий проект під назвою «Блайндмен». Обравши назву, Гавриш і Беницький заявили про усвідомлену гру на території незалежного коміксу, який з 1950-х років у різний спосіб ставив під сумнів домінування американської супергеройської традиції. Коли коміксисти відстоювали значущість і самодостатність коміксу, критика супергероїки була принциповою. Комікс мав показати, що може відійти від пропаганди і фантастичних сюжетів, зосередившись на житті реальних людей. Тому за героїчною назвою «Блайндмена» ховається висловлювання не про подвиг, а історія про зустріч зі світом і самим собою, які в оптиці андеграундного коміксу є найбільш значними подіями. Разом з тим у «Блайндмені» вирішена й низка художніх задач. Автори працювали з партитурами авангардної музики XX століття, абстрактним та повільним коміксом, в якому «щось відбувається, коли нічого не відбувається», і створили на підґрунті цієї розвідки поетичний твір. Як говорив професор середньовічної літератури Вільям Кускін: «Кожна сторінка коміксу — це поезія».

У книжковій версії об’ємне зображення, виконане тисненням на папері, супроводжується поетичними рядками, надрукованими шрифтом Брайля. У виставковій — комікс втілений у чотирьох гіпсових рельєфах і вишивці на довгому шматку тканини, що імітує тонкий шар звукових коливань на стіні. Автори зближують матеріал з сюжетом розповіді, адже в просторі експозиції глядач не гортає книгу, а намацує записи на гіпсовій поверхні власною рукою. Гавриш і Беницький виводять на перший план незрячу людину, від початку створюючи умови для легких і проникливих доторків, майже недоступних людині, яка звикла сприймати світ через зримі зображення і тексти.

Виставка у галереї The Naked room (30.08-3.09.2019) отримає нове звучання. Зазвичай, до київської виставки, білі рельєфи коміксу розчинялися серед білих галерейних стін, так само, як текстура зображень і текстів — на папері. Тоді як The Naked room — не нейтральний простір, кольорові стіни якого мають власну тональність. Так біла поверхня рельєфів і стіни галереї вступатимуть у ще не усвідомлені відношення, як звуки в сюжеті «Блайндмена» — набуваючи більшої мелодійності або ж існуючи в дисонансі.

Відкриття виставки 30 серпня о 19:00 у галереї The Naked Room (Київ, вул. Рейтарська, 21)

У рамках виставки відбудуться дві події:

30 серпня о 17.00 — обговорення із запрошеними українськими художниками теми інклюзії у контексті візуальних мистецтв, їх бачення та пропозиції щодо майбутніх художніх напрацювань у цьому напрямку.

3 вересня о 17.00 — обговорення із запрошеними представниками музейних інституцій. Розмова про інтеграцію коміксу «Блайндмен» в освітні та інклюзивні програми музеїв.

ВИХІД КНИГИ:

30 ВЕРЕСНЯ 2019

 
 

ІНШІ ПРОЕКТИ

II

КоміксDima Dytyuk